Je kunt allerlei maatregelen nemen om je huis te beveiligen tegen inbraak. Denk aan het plaatsen van goede sloten, beveiligingscamera’s en verlichting rondom je woning. Maar het is ook goed je te beseffen dat de kans op een (poging tot) inbraak altijd blijft bestaan. Inbrekers worden steeds creatiever en zoeken vaak naar zwakke plekken in je beveiliging. Zelfs als je je huis goed hebt beschermd, kan een vastberaden inbreker toch proberen binnen te dringen. Vertrouw daarom niet alleen op preventie, maar wees ook voorbereid op wat je moet doen mocht er toch ingebroken zijn. Hieronder vind je een handig stappenplan.
In dit artikel:
Stap 1: aangifte bij de politie doen
De kans is groot dat er is ingebroken terwijl je weg was. Ontdek je de inbraak bij thuiskomst? Kom dan nergens aan, maar bel gelijk de politie op 0900-8844 om aangifte te doen. Er komt dan een agent langs om de aangifte af te handelen, de situatie op te nemen en je vragen te beantwoorden. Mogelijk wordt ook de forensische dienst ingeschakeld. Bijvoorbeeld voor het afnemen van vingerafdrukken. Is eer niets van waarde gestolen? Breng de politie dan alsnog op de hoogte van de inbraak. Zo weten ze dat er inbrekers actief zijn in de wijk.
Stap 2: de schade bepalen
Stel vervolgens een overzicht op van wat er is gestolen. De politie gebruikt dit in hun zoektocht naar de dader, en de verzekeraar om de schadevergoeding te bepalen. Vermeld zoveel mogelijk specifieke kenmerken. Bijvoorbeeld het framenummer van een fiets, sticker op gereedschap of een gravure op een ring. Zo kan de politie eenvoudiger identificeren. Verzamel voor de verzekeraar zoveel mogelijk aankoopbewijzen. Zo kun je de waarde van je goederen aantonen.
Stap 3: contact opnemen met je verzekeraar
Stel je verzekeraar op de hoogte van de diefstal. Schade aan je woning meld je bij de opstalverzekering. Gestolen goederen bij de inboedelverzekering. Dit kun je zelf doen of via je tussenpersoon. Zorg dat je je polisnummer, het overzicht van de gestolen goederen en het bewijs van aangifte bij de hand hebt. Met deze gegevens kan de melding snel in behandeling worden genomen. Je verzekeraar geeft je vervolgens instructies, zoals reparaties laten uitvoeren of afwachten.
Stap 4: eventuele schade herstellen
Zijn er bij de inbraak sloten, deuren en / of ramen beschadigd? Dan zul je enkele noodreparaties moeten uitvoeren. Doe dit altijd in overleg met je verzekeraar, zodat zij eventueel eerst bewijs van de schade kunnen verzamelen. Mogelijk sturen zij zelfs een reparateur langs om alles correct af te handelen.
Daarnaast kan schade aan meubels zijn ontstaan. Bijvoorbeeld als de inbrekers tijdens hun zoektocht je bank of andere meubels hebben beschadigd. In dit geval kan een bankreiniging of zelfs een volledige reparatie van de meubelstof nodig zijn. Stem ook deze herstelwerkzaamheden af met je verzekeraar. Zo voorkom je dat je kosten maakt die niet gedekt worden.
Stap 5: een nieuwe inbraak voorkomen en steun zoeken
De politie is op de hoogte en je verzekeraar handelt de melding af. Nu is het goed je te beseffen dat inbrekers vaak terugkeren naar een woning waar ze in hebben gebroken. Zeker als er een goede buit was. Onderzoek daarom welke preventieve maatregelen je (nog meer) kunt nemen. En vergeet bijvoorbeeld ook niet alle deuren en ramen altijd te sluiten als je weggaat. Zelfs als het maar voor een paar minuten is.
Vaak volgt tot slot pas na enige tijd de emotionele impact van de inbraak. Hierdoor kun je je ineens minder veilig voelen in je eigen huis. Praat hierover met familie of vrienden, of zoek op een andere manier emotionele steun.
Inbraak nooit voor 100 procent te voorkomen
Je kunt allerlei maatregelen nemen om inbraak te voorkomen, maar het risico is nooit echt terug te brengen tot nul. Met bovenstaande tips kun je je voorbereiden, zodat je weet wat je moet doen in geval van inbraak.